FANDOM

Historia serii opowiada o Raymanie, który jako "miejscowy heros" broni Rozdroże Marzeń przed złem. W pierwszej części walczymy z nikczemnym Mr. Darkiem, drugiej z robopiratami i Brzywtobrodym, natomiast trzeciej z mrokolumami i Andre. (Seria z Kórlikami nie zaliczam do głównej fabuły.) W drugiej części dowiadujemy się, że nasz bohater jako jedyny nie został stworzony przez Polokusa, lecz odnaleziony przez Teensiny. Nic nie pamiętał. Nie wiedział kim jest i skąd pochodzi. Teensiny zaopiekowali się nim, a wróżki dały mu moce, by mógł broić krainę przed niebezpieczeństwem. Nie więcej tak wygląda historia. Do czasu, kiedy do trylogii doszły Origins i Legend, które całkowicie zmieniły fabułę w Raymanie. W Origins dowiadujemy się, że Rayman został stworzony przez Betillę, by zmierzył się z koszmarami Polokusa. Dlaczego skłamali, że został odnaleziony a nie stworzony przez wróżkę?

Skupimy się na Raymanie z 1995 r. i Origins. W obu seriach pojawiają się podobne krainy oraz przeciwnicy. Nie pasuje jedno. W grze z 1995 r. część mieszkańców krainy to przedstawiciele rasy Raymana: Magik, Tarayzan, Muzyk. Ich można zobaczyć tylko w tej grze. W późniejszych (w tym Origins) mamy Globoxa, Muphego, Teenseny oraz wróżki. Nie ma sprzymierzeńców z pierwszej części i nie są wspomniani w późniejszych częściach (np. wróżka Ly była w dwójce, a w trójce można znaleźć jej pomnik). Co z nimi się stało? Opowiedz jest prosta. Oni nie istnieli. Na ten argument są dwa dowody:

1. Gdyby istnieli, Polokus - który jest Bogiem i stworzył Rozdroże Marzeń oraz wszystkich mieszkańców - nie dziwiłby się na widok Raymana. 

2. Betilla jako tzw. przywódczyni wróżek postanowiła stworzyć istotę, która mogła pokonać złe stwory z koszmarów Polokusa. Niestety miała mało mocy, żeby stworzyć więcej postaci podobnych do Raymana. 

To by wyjaśniało, czemu Polokus nie wiedział jak powstał. Więc dlaczego w pierwszej części są przedstawiciele rasy herosa? Może to być sen lub "koloryzowane" wspomnienia z pierwszej walki o krainę. A jeżeli i te wspomnienia są też sfałszowane jak wcześniej wspomniana prawda o pochodzeniu Raymana? 

Jest jeszcze jedna rzecz, która nie jest wyjaśniona. Kim jest Mr. Dark? Wiemy tyle, że jest złym magikiem, który ukrywa swe oblicze pod kapeluszem i płaszczem. W Origins dowiadujemy się, nie żyje. Nikt - nawet Rayman - nie wie jak Mr. Dark wygląda. Jaka jest prawda? 

Rayman był Mr. Darkiem.  

Skąd taki wniosek? 

Polokus stworzył świat. Wraz z nim pojawiły się koszmary. Jedna z wróżek, Betilla, stworzyła bohatera, by został obrońcą krainy. Jednak Rayman był zbyt podatny na zło i przeszedł na "Ciemną Stronę Mocy".  Zaślepiony koszmarami Polokusa znienawidził wszystkich mieszkańców i chciał zawładnąć krainą. Tworzy armię swoich klonów i więzi mieszkańców w klatkach. Dochodzi do walki Raymana/Mr. Darka z Polokusem, gdzie ten drugi wygrywa. Nad krainą wraca spokój i harmonia. Niestety, Polokus wyczerpany i przerażony tym zdarzeniem powstawania zabrać wszystkie moce od Raymana i zapaść w wieczny sen. Ray traci moce i pamięć. Kiedy mieszkańcy krainy go spotkali, Betilla skłamała, że to on pokonał Mr. Darka. Wzięli go za bohatera i opiekowali się nim. Rayman po takim miłym przyjęciu oraz wielu pochwał i podziękowań, postanowił chronić ich przed niebezpieczeństwami. Od tamtej pory ratuje Rozdroże Marzeń. 

Jednak nie można do końca wierzyć, że to koniec. U Raymana zostało ziarenko pierwotnego zła. Widać to w The Great Escape, gdzie odmawia Jano wzięcia skarbu zamiast za lekarstwo dla Clanka. Nie mam na myśli "złego zakończenia", gdzie spasiony Ray trafia na wyspę z skarbem. Jak rezygnuje z oferty Jano bezwładnie puścił na podłogę monetę. Patrzył na nią tak, jakby w tym monecie żałował odrzucenia oferty. W Hoodlum Havoc wbrew ostrzeżeniu Muphiego korzysta z puszek mrokolumów, dodatkowo bez żadnych obaw przejmuje moc Boga Leptysa. Istnieje taka możliwość, że przypomni swoją przeszłość po spotkaniu swojego klona - Bad Raymana lub po odzyskaniu swoich mocy, które miał jako Mr. Dark.  

Czy Rayman w przyszłości sprzeciwi się i tym razem nieodwracalnie zniszczy Rozdroże Marzeń?  

Nie wiadomo. 

Więcej z Fandomu

Losowa wiki