FANDOM

Uwaga: W tekście mogą znaleźć się spoilery!

Death Note opowiada o losach siedemnastoletniego masowego mordercy Lighta Yagami który za pomocą notesu danego mu przez Shinigami stara się oczyścić świat z przestępców. Zarówno w anime jak i mandze detektyw o pseudonimie L jest przeciwnikiem głównego bohatera. Pozornie stoi on po stronie bardziej moralnej, mającej za zadanie zapobiec dalszym zgonom. Czy jednak oznacza to że on sam zawsze stosuje się do zasad moralnych? A może wręcz przeciwnie, cierpi na zaburzenie osobowości którymi cechowali się najokrutniejsi seryjni mordercy?

Cechy charakterystyczne socjopaty to:

  • brak sumienia i odpowiedzialności wobec innych
  • brak wstydu, poczucia winy i skruchy, osoby te nie są zdolne do głębokiej troski o drugiego człowieka
  • kontakty międzyludzkie są u socjopatów znikome, nastawione na eksploatację drugiej osoby
  • manipulowanie jednostką, wykorzystywanie do własnych celów
  • nieprzywiązywanie się do drugiego człowieka, brak reakcji na zaufanie, miłość i czułość; socjopata nie odbiera sygnałów z otoczenia, nie reaguje na przykłady innych, na to, co jest normą, a co nie[5]
  • ignorowanie bodźców społecznych normujących zachowanie i funkcjonowanie w danym otoczeniu
  • brak empatii

Porównajmy to teraz z zachowaniem samego L

Podczas całej serii znakiem rozpoznawczym detektywa jest dziwne, czasem niegrzeczne zachowanie. On sam zdaje się w ogóle nie przejmować tym, że swoim zachowaniem niepokoi innych. A nawet można uznać że czerpie z tego pewną satysfakcję. Przez większość swojej kariery nie współpracował z ludźmi twarzą w twarz i przez większość czasu wydaje się zirytowany ich obecnością. L nie wyraża nigdy ani nie okazuje żadnego współczucia wobec ludzi. Nie żal mu przestępców zabijanych przez Kirę, przyznaje wprost że nad sprawą pracuje tylko dla rozrywki. Potrafi się posunąć do bardzo brutalnych metod żeby dopiąć swego. Od współpracowników wymaga pełnego zaangażowania posuwając się do testowania ich oddania.Jednego ze swoich pracowników zmusza do wybierania między pracą nad sprawą a rodziną. Coś takiego przekracza zwykłą chęć upewnienia się o szczerości ich intencji. Dwa razy posuwa się do poświęcenia życia aby przetestować swoją teorię.

Najsolidniejsze dowody pochodzą jednak z dwóch znaczących wypowiedzi samego L :

"Kira jest jak dziecko. Nie znosi przegrywać. Ja też taki jestem. Stąd to wiem"

Porównywanie się do mordercy jest samo w sobie dość dziwne. Bardziej interesujące jest jednak przyznanie się do własnej dziecinności. Dziecinne zachowanie cechuje się zwykle impulsywnością, samolubnością i brakiem troski o konsekwencje. Tak jak zachowanie socjopaty.

Jeszcze nie przekonani?

Jak w takim razie wyjaśnić ten fragment?

"Na świecie jest wiele rodzajów potworów. Potwory, które nie pokazują się pomimo kłopotów, potwory które porywają dzieci, potwory które zjadają sny, potwory które piją krew i... potwory, które zawsze kłamią. Kłamiące potwory są naprawdę czymś nieprzyjemnym; są sprytniejsze od innych potworów. Udają ludzi, chociaż nie mogą zrozumieć ludzkiego serca. Jedzą, chociaż nigdy nie czuły głodu. Uczą się, chociaż nie interesuje ich sama nauka. Pragną przyjaźni, chociaż nie potrafią kochać. Gdybym spotkał takiego potwora, zostałbym pewnie przez niego zjedzony, ponieważ tak naprawdę... Sam jestem takim potworem."

Może zacznijmy od początku. Potwory które zawsze kłamią. O tym że ma na myśli ludzi nie trzeba raczej nikogo przekonywać. Jednak jacy to ludzie? Wszyscy kłamcy?

Nie. Z dalszej części wynika że to potwory które nie potrafią kochać. Trudno znaleźć dokładniejszy opis socjopaty niż patologiczny kłamca który potrafi udawać miłość , ale nie kocha. Brak uczuć wyższych to jedna z ich najczęściej wymienianych cech

"Gdybym spotkał takiego potwora, zostałbym pewnie przez niego zjedzony, ponieważ tak naprawdę... Sam jestem takim potworem."

Czy może być lepszy dowód niż takie wyznanie?

Więcej z Fandomu

Losowa wiki